Totalt antall sidevisninger

torsdag 7. september 2023

Sol, ca 40 grader og ferie :-)

Ikke så blide etter forsinkelsen...

På tide med ny USA ferie.  Første som pensjonist :-)  Det er herlig å eie sin egen tid, og tilværelsen generelt er nå mye mer avslappet.  Siden Inge heller ikke jobber lenger kan vi virkelig senke skuldrene og fylle dagene med de aktivitetene vi selv liker, som reising.  Onsdag 6.september hadde vi booket en tur til USA igjen for å besøke Kim, Terje og Kasper samt utforske litt mer av nasjonalparkene og statsparkene.  Vi var klar på Sola ca 04:00 om morgenen (natten...) da vi skulle møte to timer før avgang.  Bare tull det som står på nettsidene!  Det holder helt fint med ca en time før.  Men, men vi var klare som egg til avgang 06:00.  Først var beskjeden at det ble et kvarters forsinkelse på grunn av en liten feil på flyet.  Det ble selvfølgelig lenger og lenger forsinkelse og til slutt beskjed om at flyet var kansellert på grunn av teknisk feil.  Vi var ikke blide for vi visste at da rakk vi ikke flyet videre til Los Angeles... :-(

Det var bare å gå ned og vente på bagasjen som kom etter en laaang stund (mannskapsmangel var beskjeden) og håpe på at ombooking gikk greit.  Koffertene kom og vi ble booket om på et senere fly til København og derfra til Washington og så videre til Los Angeles.  Ikke så galt likevel altså, men det ble en ca 8-9 timers forsinkelse til Los Angeles og vi håper nå på standard kompensasjon på EUR 600,- pr stk.  Flytiden til Washington var ca 7 timer.  Ca 2,5 timer før neste fly der og så litt over 5 timers flytur til Los Angeles.  Washington var en veldig OK flyplass og selv om det var lang kø i immigrasjon og ny sikkerhetskontroll gikk det smidig og greit.  Ingen fingeravtrykk lenger og bare et par spørsmål og så var vi inne i USA.  Det er imidlertid en stor flyplass...  Vi kom akkurat fram til gate når boarding startet.  Og vi gikk fort...  Jeg var glad vi hadde bestilt hotell i Los Angeles første natten og at vi ikke skulle hente leiebilen før dagen etter!  Vi sjekket inn på hotellet og sloknet som lys begge to.  Etter ca 25 timers opphold på fly og flyplasser var det nydelig å kunne strekke seg ut og sove i en god seng 😁Vi hadde sovet en del på flyene også, men det blir ikke som å sove i en skikkelig seng.

Det ble en tidlig morgen og vi var begge våkne før 05:00 i morges.  Helt utsovet begge og klare for litt ompakking og frokost.  Vi har alltid med sjokolade og diverse til Kim og gjengen.  Det klarer seg dårlig i bagasjerommet på bilen i denne varmen så vi pakket det i en egen sekk og hadde inne i bilen med oss.  Den tok vi da også med inn når vi stoppet og hadde lunsj.  Da klarer både sjokolade og andre godsaker seg helt fint :-)

Vi bodde på Hilton LAX hotellet.  Det er helt greit, har shuttle til og fra flyplassen og er ganske rimelig i forhold til andre flyplasshotell.  Og, de har veldig god mat.  Den er til gjengjeld veldig dyr.  Vi syntes vi fortjente en god frokost så det ble eggs benedict på meg og omelett på Inge.  Ca 660,- norske kroner for det...  Det blir nok med denne hotellfrokosten tenker jeg 😂

Det er ca 45 minutt å gå fra hotellet til leiebilstasjonen og vi bestemte oss for å gå bort.  Det var ca 23 grader i Los Angeles og sol og vi hadde sittet mye dagen før og så ble det mange timer i bil i dag.  Som sagt så gjort og vi trasket ivei.  Herlig å bevege seg litt og i så flott vær var det bare herlig!  Leiebilstasjonen er kjempesvær!  og vi skulle i andre enden av der vi kom inn.  Det visste vi og det var med i beregningen.  En av de som vasker og klargjør bilene så oss komme traskende og syntes synd på oss og ville absolutt kjøre oss bort til der vi skulle.  Det var jo så langt...😂Jeg hadde ikke hjerte til å si annet enn tusen takk da han åpenbart bare ville hjelpe oss og ikke kunne forstå at vi frivillig ønsket å gå så langt...

Som vanlig hadde jeg bestilt en liten bil siden det er billigst.  Og så satser jeg på å bli oppgradert, he, he, he.  Den oppgradering jeg fikk denne gang var imidlertid i meste laget.  Det var en Dodge Ram 4-dørs pick-up truck...  Korte meg trengte jo nesten en gardintrapp bare for å komme meg inn!!!  Etter en kort diskusjon ble vi enige om at den nok også ville være svært kostbar i drift og bruke mye drivstoff.  Vi gikk tilbake og sa tusen takk for tilbudet, men at en liten bil ville være helt greit for oss.  Det var ikke noe problem og vi endte til slutt opp med en Toyota Camry, helt ny.  Kjempegod bil!  Det var fremdeles en god oppgradering og den er veldig gjerrig på bensinen.

Turen til Logandale gikk helt problemfritt. Nå har jeg kjørt den veien så mange ganger at jeg bare bruker GPS for å se hvor langt det er igjen osv.  Nå har vi pakket ut og slapper av. Nyter sol og varme, det er ca 40 grader i skyggen her nå. Middag ble inntatt på The Inside Scoop (for de som har vært med og vet hvilken plass det er 😉.  I morgen skal vi planlegge og se hva vi skal gjøre hva tid og om kvelden skal vi til Mesquite for å spise middag og feire Kasper sin 16-års dag.

En liten salat til lunsj...😂